Wielu ludzi potrafi utrzymać narty równolegle ale czy ma to sens jeżeli nie potrafimy właściwie wykorzystać tej umiejętności? Jadąc bez kontroli nigdy nie wykorzystujemy nart w celu w jakim zostały zaprojektowane.

Mamy dla was ciąg dalszy kilku podpowiedzi, jak ulepszyć technikę jazdy z nartami ustawionymi równolegle, by szusować bezpieczniej, czuć się pewnie na stromych zboczach i czerpać więcej radości z jazdy.

1. Jeżeli podczas zjazdu ciężar swojego ciała przenosisz wciąż do przodu staraj się wyhamować. Za każdym razem, gdy zaczynasz skręcać rozłóż wagę równomiernie i zaatakuj zjazd pochylając się lekko w dół. Upewnij się, że zawsze przenosisz swój ciężar na zewnętrzną nartę (o tym jak to robić przeczytasz w drugiej części naszego podręcznika).  W ten sposób wytworzysz bardziej stabilną pozycję niż gdybyś rozłożył swój ciężar równomiernie na obie narty.

Ćwiczenie

Wybierz wygodny i bezpieczny stok dla ćwiczeń i rozpocznij testowanie swoich umiejętności skręcania z równoległym ustawieniem nart. Podczas skrętu oderwij od podłoża swoja wewnętrzną stopę. Kiedy kończysz skręt połóż nartę z powrotem na śniegu, połóż na niej swój ciężar i poderwij druga nartę, która teraz powinna być wewnętrzna. Trenuj swoje umiejętności jadąc mini slalomem w dół stoku.

2. Wielu narciarzy szusujących równolegle ma tendencje do sztywnej i mechanicznej jazdy. Aby sprawić, by zjazd był bardziej dynamiczny i naturalny należy wypchnąć obie stopy w momencie rozpoczęcia skrętu i tym samym wyprostować nogi, a następnie stopniowo je uginać zbliżając się do ostatniej fazy skrętu. Narciarstwo wymaga płynnych ruchów, dlatego zawsze należy korzystać ze sterowania jakie umożliwiają stopy, kolana i biodra.

Pamiętaj, że aby wykonać krótkie i szybkie zwroty należy zwinnie i energicznie prostować i uginać nogi. Z kolei, aby jechać szerszymi, bardziej zaokrąglonymi skrętami należy prostować nogi wolniej i zachować ich giętkość.

3. Narciarzy bardzo często jeżdżą skręcając tylko po to, aby kontrolować swoją prędkość. Nie jest to dobry sposób na poprawę umiejętności narciarskich, to tak jakby za każdym razem wchodzić w zakręt na hamulcu ręcznym. Brzmi i wygląda fajnie, ale odbiera kontrolę i sprawia że jazda staje się bardziej wyboista. Współczesne narty są zaprojektowane tak, aby można je było łatwo postawić na krawędzi. Przechylenie nart na krawędzie umożliwia łatwiejsze i płynniejsze skręcanie. Podczas skrętu należy zgiąć kolana i stopy tak, aby położyć narty na bokach, a podczas prostowania nóg narta sama ułoży się płasko na śniegu.

4. Aby poprawnie ułożyć narty na krawędziach należy przenieść ciężar ciała na zewnętrznej narcie i jednocześnie opuścić zewnętrzne ramie. To jedna z podstawowych zasad – zewnętrzne ramie zawsze obniża się podczas skrętu na nartach. Im bardziej stromy stok, tym bardziej ramię powinno być obniżone podczas szybszej jazdy. Ruch ramieniem powinien być naturalny, wymuszone manipulowanie ręką nie ma bezpośredniego wpływu na płynniejszy skręt, a może jedynie zaszkodzić.